Christmas on the island - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Pamela Schoenmaker - WaarBenJij.nu Christmas on the island - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Pamela Schoenmaker - WaarBenJij.nu

Christmas on the island

Blijf op de hoogte en volg Pamela

09 Januari 2016 | Cambodja, Preah Seihanouk

Donderdag 24 december: 
Na een ice-coffee en wat yoghurtjes te hebben gehaald uit de winkel haastten we ons naar de pier. Daar stond onze ferry al te wachten: Op naar Koh Rong Island! Na een onrustige 3 uur op de boot was daar dan eindelijk het eiland. Tot onze blijdschap stond daar Giorgio te wachten. Een Italiaan die we in Thailand al hadden ontmoet. Hij had ons een bericht gestuurd dat hij al op Koh Rong was of hij iets voor ons kon regelen. (omdat het eiland aanzienlijk voller stroomde naarmate kerst dichterbij kwam). Voor een hostel hoefden we dus niet meer op zoek! Na een lunch snelden we naar een mooi adembenemend stukje strand met kraakhelder water. Tijd voor een cocktail! Aangezien het toch de dag voor kerst was besloten Regina en ik een sneeuwpop van zand te maken. Een leuke bezigheid en al snel begon het donker te worden. Precies op tijd klaar voor kerstavond! Na een douche, avondeten en cocktails was het tijd voor onze eerste beachparty!

Vrijdag 25 december:

Jippieee, eerste kerstdag! Speciaal voor deze dag hebben we een boottrip geboekt. Eentje met een kerstig tintje, dus al het eten en drinken er op en er aan. Onbeperkt! Al om 9u stonden we klaar om te vertrekken. Eenmaal op de boot geklommen werd er gestart met uitleg en hoe het programma er uit zou gaan zien. Dat klonk goeehooeed. Direct na de uitleg werden de eerste sandwiches en fruitschalen rondgedeeld. Om ons heen werden ook al de eerste biertjes geopend. Voor mij nog een tikkie te vroeg haha. Onze eerste stop was in een klein Cambodiaans dorpje. Onze gids vertelde veel over het leven van deze mensen. Kokosnoothandel is voor dit dorpje een grote bron van inkomsten naast het vangen en verkopen van vis. Ook zagen we een groep vrouwen die een spel aan het spelen waren. En niet zo maar een spel, het is een soort van gokken. Wat eigenlijk illegaal is in Cambodja. Het schijnt dat veel vrouwen het spelen om wat extra geld bij elkaar te sprokkelen als de mannen van huis zijn om te werken. Deze vrouwen wilden dan ook niet op de foto. Na een verse kokosnoot te hebben leeg gedronken, heerlijk verfrissend, kregen we zelfgestookte whisky voor onze kiezen. Oeps, een beetje sterk misschien? Na het dorpje uitgebreid te hebben gekeken gingen we weer terug naar de boot. Een tijdje varen later stopte we midden op de zee. Tijd om te vissen! We kregen een primitief vissetje. Een soort katrol met een vistouw, een gewichtje en een haakje met aas. Zo vissen de mensen hier en dat werkt blijkbaar prima. Zoals de meeste wel weten ben ik soms wat ongeduldig. Dit maakte dan ook dat ik elke keer als ik een beetje beweging voelde aan de lijn, ik mijn katrol ophaalde. Geen vis voor mij L. David had meer geluk en na 2 keer de lijn uitwerpen had hij een mooi visje te pakken. Ook Regina en vele anderen op de boot hadden geluk. Dat zou een goeie lunch worden met al die verse vis. Na onze buit binnen te hebben gehengeld, zetten we koers naar een strand. Volgens mij met de naam Long Beach? Maar er zijn op het eiland wel 28 strandjes,  dus zeker weten wist ik het niet. Daar aangekomen werd de bbq aangestoken en de bemanning ging aan de slag met onze lunch. Wij mochten ons vermaken met snorkelen, zonnen en volleyballen. Na een goeie lunch van vis, kipspiesjes, rijst en vissoep vervolgende we onze tocht. Op naar Palmbeach waar we, volgens onze gids, de beste zonsondergang konden zien. Het strand zelf was super mooi. Wit zand, azuurblauwe en heldere zee. De zon ging inderdaad precies voor het strand in de zee onder. Wauw, wat een adembenemende gebeurtenis. Het is toch bijzonder wat de zonsondergang te weeg kan brengen aan kleuren en veranderingen. Weer een geweldige dag die zich super mooi afsluit. Maar onze boottocht was nog niet klaar! Toen de zon eenmaal onder was gingen we weer terug naar de boot. We gingen nog zwemmen met lichtgevend plankton! Na een goede plek gevonden te hebben sprongen we een voor een, gewapend met een duikbril en snorkel in het water. Wat gaaaaaf! Overal om ons heen waren kleine lichtjes te zien. Als je je arm bewoog volgde er een stroom van planktonnetjes die hun lichtjes lieten schijnen. Ik voelde al een klein kind zo blij, ik leek Tinkerbell de fee wel. Eenmaal terug op het eiland gingen we snel douchen en ons 1e kerstdag diner nuttigen. Na uitgebreid gebruik gemaakt te hebben van de wifi bij White Beach Bar was deze geweldige dag op een eind gekomen.

 

Zaterdag 26 december:
2e kerstdag begon voor mij niet zo heel erg leuk. Om 8u was ik wakker en tegen de tijd dat het 9u was, was ik al zeker 4x op het toilet beland. Alle symptomen wezen op een voedselvergiftiging. Neee zeg.. Na voorzichtig een ontbijtje van yoghurt naar binnen te hebben gewerkt besloten we toch naar het strand te gaan. (de jongens sliepen nog, zoals gewoonlijk haha). In plaats van onze gebruikelijke plek wilden we wel even wat verder lopen naar 4k beach. Het woord zegt het al, een 4 kilometer lang strand! Het pad er naar toe voerde ons door de jungle. Het leek wel een jungletrekking. Toen we eenmaal zicht hadden op het strand benam dit ons haast de adem. Een 4 kilometer lang wit strand met helder blauw water! De perfecte plek om de ochtend door te brengen ookal voelde ik me niet top. Na een heleboel foto’s te hebben genomen en natuurlijk een paar duiken in de zee, besloten we terug te lopen voor de lunch. Eens kijken of Stephen en David al wakker zijn. Het moment dat wij bij white beach aan kwamen lopen waren ze net van plan om te gaan zitten. Top! Mijn lunch bestond uit een kale baguette. Eind van de middag vond ik het wel weer genoeg geweest. Tijd om te douchen en misschien een uurtje op bed te gaan liggen voor ’t eten. Dat ene uurtje werden er gauw drie. Regina kwam vragen of toch nog wat wilde eten en samen zijn we naar ’t eerste beste restaurant gelopen. De geuren, die normaal heel lekker zijn, maakte me misselijk. Gelukkig was de toilet dichtbij. Verdere activiteiten ondernemen zat er voor mij niet in. Terug uit het restaurant ben ik dan ook meteen m’n bed weer ingedoken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pamela

Op 13 september reizen David de Graaf en ik, Pamela Schoenmaker, samen naar zuid-oost Azië om daar ongeveer 6 maanden lang rond te trekken met de backpack. We zullen proberen om zo goed (en zo vaak) mogelijk bij te houden hoe het met ons gaat en waar we heen gaan. Groetjes, Pamela Schoenmaker David de Graaf

Actief sinds 26 Aug. 2015
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 10340

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2015 - 29 Februari 2016

Backpacken in zuid-oost Azië

Landen bezocht: