op de berpas en in Huè - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Pamela Schoenmaker - WaarBenJij.nu op de berpas en in Huè - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Pamela Schoenmaker - WaarBenJij.nu

op de berpas en in Huè

Blijf op de hoogte en volg Pamela

10 Februari 2016 | Vietnam, Hué

Zaterdag 30 januari:
Vandaag gaan we naar Hue! Stephen wilde niet vroeg vertrekken en hij zou met Julius wat later komen. David en ik vertrokken samen met Jesse naar Hué. Gelukkig was het droog. Onderweg stopten wel 20 keer om verschillende foto’s te maken. Volgens de map moesten we door een tunnel rijden maar Jesse had een beter idee. We rijden over de bergpas, ook wel de wolkenpas genaamd. Wat een top idee! Het uitzicht vanaf de berg op de baai van Hoi An en Danang was geweldig. Onderweg zijn we zelfs een bruidspaar tegen gekomen die trouw foto’s aan het maken waren staand bij een van de geweldige uitzichten. De rit naar Hué verliep heerlijk soepel. De weg bracht ons door rijstvelden, hoge bergen, mistbanken en langs rivieren. Eenmaal van de bergpas af moesten we wachten op de trein. Ook leuk om eens mee te maken. Een oude goederentrein passeerde ons over een gamel oud spoor. Ik blij dat ik fijn op mijn eigen scootertje zat. In de middag kwamen we aan in het hostel. We hadden van te voren geboekt, en dit was maar goed ook! Het hostel had nog welgeteld (na onze boeking) 1 bed over. Na te hebben ingecheckt zijn we met z’n 3e wat gaan eten, scooter rijden maakt hongerig! We besloten nog even de stad in te rijden om te kijken wat deze stad ons te bieden had. De stad lijkt veel chineese invloeden te hebben. De pagoda (een soort ‘tempel/toren’) waar we na wat rondrijden terecht kwamen had meer weg van een Japanse/Chinese tuin dan de normale ‘aziatische tempels’ die we gezien hadden. Onderweg begon het te regenen en werden we alsnog zeik nat. Maar achja, het hostel was dichtbij! Eenmaal ‘compleet’ (dus iedereen met de bus én scooter was aangekomen) zijn we met z’n alle gaan uit eten en drankjes doen in een van de weinige bars die Hué rijk is.
Zondag 31 januari:
Vandaag gaan we Hué’s bezienswaardigheden bekijken. Wanneer iedereen eindelijk klaar is, ja dat duurt wel even als je met zo’n grote groep bent, is het al zeker een uur of 12. De bezienswaardigheid die we gaan bezoeken is genaamd de Citadel. Dit is de voormalige keizerlijke stad van Vietnam. Ook in deze Citadel zijn veel dingen te zien die toch iets weg hebben van China/Japan. Maar dit lijkt normaal te zijn in Vietnam. Al rondlopend konden we veel lezen over de geschiedenis, de ‘royal gardens’ bekijken en de voormalige vertrekken van de koning, de moeder van de koning en van zijn vele vrouwen. Het was een indrukwekkende tour door de stad. Eenmaal terug op de scooter begon het weer te miezeren. We wilden nog naar de ‘royal tombs’ gaan, maar de entreeprijs lag zowat nog hoger dan het bezichtigen van de hele koningklijke stad. We besloten om dat dus maar niet te doen. Eenmaal op de weg terug hebben we wat kleine straatjes en andere wegen gepakt. Dit gaf een mooi beeld van de stad Hué. Even weg uit de toeristische gebieden. Zo kwamen we terecht bij een Vietnamese Christelijke en Katholieke begraafplaats. Deze ziet er volledig anders uit als de onze. In plaats van grafstenen hebben zie hier hele tombes wat vaak familie graven zijn. Onze laatste avond in Hué zijn we lokaal gaan Barbecueën en in een van de weinige bars een biertje gaan drinken.

• 11 Februari 2016 - 15:21

Andrea:

Hallo David en Pamela,

Ik heb in één ruk jullie reisverslagen gelezen
    (maanden geleden m'n computer defect en nu pas een nieuwe).
    Maar wat was het leuk om te lezen waar jullie geweest zijn en nu nog zitten.
    Ik denk dat jullie inmiddels niet lang meer in Vietnam zullen blijven? Wat is de volgende bestemming en tot hoelang blijven jullie nog weg?

Ik wens jullie nog heel veel reisplezier en doe voorzichtig met die rotscooters ;-)

Knuffel van "tante" Andrea (haha)!

• 11 Februari 2016 - 19:46

Joke Ruis:

Met veel plezier lees ik de berichten , Wat genieten jullie van deze reis . Maken veel mee , het zijn hele belevenissen . Denk dat je soms vergeet dat er nog een Holland is , en zo moet het ook . Wens jullie nog veel mooie ritten op de scooter , gr. Joke Ruis xxx