De pracht van Halong (bay) - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Pamela Schoenmaker - WaarBenJij.nu De pracht van Halong (bay) - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Pamela Schoenmaker - WaarBenJij.nu

De pracht van Halong (bay)

Blijf op de hoogte en volg Pamela

15 Februari 2016 | Vietnam, Hạ Long

Vrijdag 5 februari:
Op naar Halong! Het weer lachte ons toe. De regen was verdwenen en de zon liet zich voorzichtig zien. De weg verliep soepeltjes en voor we het wisten zagen we Halong (bay) al op de borden staan. Stiekemerds als we zijn, zijn we onderweg nog even gestopt bij een groot hotel om voor het hotel gebruik te maken van de wifi om de exacte locatie van het hostel te vinden en om een uur of 2 checkte we in het hostel. Na onze buikjes gevuld te hebben met de traditionele Banh Mi, een baguette met diverse Vietnamese smaaktoevoegingen en vlees (in Davids geval) besloten we een rondje door de stad te maken. Tijdens onze tour door de stad waren we op zoek naar een viewpoint die de hosteleigenaar ons had aangeraden. Op deze zoektocht kwamen we terecht in de meest smalle steegjes en zo reed David gezellig over de stoepjes van Vietnamese voordeuren. Tegen een uur of 5 begon het vies af te koelen en reden we weer terug naar het hostel. Na onze tour voor de volgende dag geboekt te hebben, hebben we met z’n alle (de 2 Nederlandse meiden en de Duitse jongen waren er ook weer) gegeten en een drankje gedronken. Morgen zou het weer vroeg dag zijn!
Zaterdag 6 februari:
Vandaag gaan we een tour door Halong Bay doen. Onze dag begon om kwart voor 7, althans de mijne haha. David vond het iets lastiger om zijn bed zo vroeg uit te komen. Gelukkig kregen we van het hostel een gratis mee neem ontbijt en een bakkie koffie toegeschoven. Eenmaal in de haven aan gekomen begon de zon zich van haar goede kant te laten zien. De temperatuur weed aangenaam en de lucht was blauw. Een perfecte dag voor een tour met een boot! Nadat de kapitein zich aan ons gezelschap had toegevoegd konden we vertrekken. Al snel lieten we de stad achter ons en werd onze horizon gevuld met de meest prachtige rotsformaties en eilanden die oprezen uit de zoute zee. Onderweg kregen we te horen dat sommige formaties namen hadden gekregen. Zo was er eentje die de chickenrock heette. Met een heleboel fantasie was er een kip te zien, maar dan moest je wel goed kijken! Onze eerste stop was bij een grot. Het was beschermd gebied, het hele eiland, maar de grot had duidelijk menselijke invloeden gekend. De grot was gevuld met neonkleurige lichten die de rotsen precies op de goede plek verlichtte maar ik vond het een beetje jammer van deze grote grot. Het was veel gever geweest als we zelf met hoofdlampen het pad moesten volgen door een minimalistisch verlichtte grot. Meer avontuur. Ach het was ook wel weer een leuke ervaring, een grot met neongroen, -roze, -paars en geel gekleurde stenen. Eenmaal terug op de boot bleek het tijd te zijn voor een vroege lunch. De tafel werd volgestouwd met rijst, vis en groentes. De magen waren weer goed gevuld voor de volgende activiteit: Kanoën! Eenmaal in zo’n klein kanootje zijn de rotsen immens groot en indrukwekkend. En al roeiend konden we genieten van het uitzicht dat de rotspartijen ons gaven. Na het kanoën zijn we met de boot naar een eiland gevaren die vernoemd was naar een Rus: Titop eiland. Het eilandje bestond uit een strand, wat drinktentjes en een trap die ons naar een geweldig uitzicht zou brengen. We besloten, ivm. Een korte tijd op het eiland, maar meteen de trap te beklimmen. Ook andere mensen hadden besloten de trap te nemen en het tempo lag laag. Gelukkig vonden wij dit allemaal niet zo erg, de tocht omhoog viel zwaar tegen in de hitte die de afgelopen 2 uur steeds meer was opgelopen. Op de trap werd ik, Pamela, staande gehouden door een Chinees meisje die maar al te graag met mij op de foto wilde. Ik weet niet helemaal wat die obsessie met blond is, want dit was niet de eerste keer dat dit gebeurde. En zo stond ik midden op de trap een opstopping te veroorzaken door uitgebreid te moeten poseren met een Chinees meisje. Maar, eenmaal boven was het het allemaal waard. Het uitzicht boven was geweldig. Na het bezoek aan dit eiland was de tour voorbij en zette de boot koers naar de haven. Het zou wel even duren dus wij namen ons plekje in de zon uit de wind in en genoten van het uitzicht. Eenmaal terug was het tijd om gauw te douchen en wat te gaan eten. Na het eten nog lekker wat drankjes gedronken tijdens het ‘Happy Hour’.