Kratie, onze laaste dagen in Cambodja - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Pamela Schoenmaker - WaarBenJij.nu Kratie, onze laaste dagen in Cambodja - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Pamela Schoenmaker - WaarBenJij.nu

Kratie, onze laaste dagen in Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Pamela

17 Januari 2016 | Cambodja, Kratié

Dinsdag 12 januari:
Na een tijdje in Phnom Phenn verbleven te hebben vonden we het wel weer tijd om te vertrekken. Om half 10 zou onze pick-up naar de bus voor Kratie zijn. Stipt om half 10 stond er ook iemand op ons te wacht! Eenmaal op het busstation konden we in één keer doorlopen. We hoefden niet eens te wachten, want de bus stond er al. In de bus stond (weer) een sign van wifi. Zou het dan nu ook echt waar zijn? Toen de bus eenmaal gestart was bleek dat er ook daadwerkelijk wifi in de bus zat! (werkte natuurlijk niet zo snel als gewoonlijk, maar toch). Al deze dingen wezen op een goed bus ritje. Jammer genoeg was het wel minder goed als gehoopt. De vertelde 3 a 4 uur naar Kratie werd 7 misschien wel 8 uur. Jammer! Maaar we waren voor het donker in Kratie en dat scheelde. We konden precies de zonsondergang zien toen we onderweg waren naar ons guesthouse. Eenmaal geïnstalleerd eerst maar eens ’n douche pakken en bijkomen van de rit! Voor ’t diner gingen we de stad in. Klinkt heel wat, maar eigenlijk is het maar een klein schattig stadje. De straat waar wij inliepen, had 3 restaurants en voor de rest was alles gesloten. (we liepen er rond een uur of 8). Maar die waarschuwing hadden we al gehad haha. Ga je ergens eten probeer dan niet later dan half 9 aan te schuiven, anders heb je kans dat alle keukens dichtzijn. Oki! Genoteerd.

Woensdag 13 januari
Vandaag hebben we scooters gehuurd om door Kratie en de omgeving te toeren. De wegen in de stad waren perfect met mooi asfalt. Eenmaal buiten de stad werd dat wel wat anders. De rit was super gaaf. We reden door kleine dorpjes langs de rivier. Dit laat het ‘echte’ leven van Cambodianen zien. Overal lopen vrouwen traditioneel gekleed met kindjes op de arm, kippen, katten en honden overal op de straat. Mensen wonen in hutjes gebouwd op palen aan de rand van de rivier. Tussendoor kom je ook grote rijstvelden tegen en uitzichten die het adem wel benamen. Na een tijdje gereden te hebben besloten we een wat langere tussenstop te nemen. We kwamen een soort van ‘floating village’ tegen. Geheel voor toeristische doeleinden opgezet. Voor het parkeren van je scooter moest je betalen, een ticket om het dorpje in te komen en als je dan in een hangmatje op een vlonder wilde liggen, moest je wéér betalen! Achja. Het viel ons op dat er voornamelijk cambodiaanse toeristen waren en niet écht westerse. De omgeving van  het dorpje was heerlijk. Midden op de Mekong en het geluid van de stromende rivier om je heen. Het grappige was dat je dus ook nog een zwembroek kon ‘huren’ zodat je in de Mekong kon zwemmen. Maar een drankje en een hangmatje waren voor ons genoeg. Na wat uitgerust te hebben zijn we verder door gereden naar de tempels met 100 pilaren. Een indrukwekkende tempel maar niet heel bijzonder spannend vond ik. Ik had er meer van verwacht. Het begon inmiddels al tegen het einde van de middag aan te lopen. Tijd om weer terug te rijden. Om alvast een beetje te wennen aan de langere afstanden die we de komende maand in Vietnam gaan rijden besloten we om aan een stuk door terug te rijden. Zo’n 1 á 1.5 uur achter elkaar. Na de bikes terug gebracht te hebben waren we wel toe aan wat relaxen. Dus douchen en chillen. Later op de avond zijn we nog wat gaan eten en weer terug naar het hostel. Echt veel is het niet hier in Kratie. Gelukkig kunnen we in het hostel tot een uur of 11 à 12 nog wel een biertje drinken.

Donderdag 14 januari:
Onze dag bestond vandaag uit dingen uitzoeken voor onze komende 30 dagen in Vietnam. Waar willen we heen en hoe gaan we het aanpakken? ’s Avonds een hapje eten. Er was een feestje gaande in de rooftopbar van het hostel, waar we ons bij hebben aangesloten.

Vrijdag 15 januari:
Ondanks dat ik wéér niet laat naar bed was gegaan werd ik vanochtend toch wakker met migraine. Mijn dag bestond dus uit op bed liggen. En naar wat ik hoorde van de jongens hebben zijn vandaag ook niet veel uitgevreten haha. ’s Avonds de tas in pakken en ons klaar maken voor onze trip naar de capitol van Vietnam, Ho Chi Minh.

• 17 Januari 2016 - 14:54

Ika:

WoW wat indrukwekkend . Wat we lezen. Maar voor jullie zeker mooi om dit allemaal mee te maken . Mooi hooi al die verhalen. Jullie zijn knap druk . Verder zo te zien gaat het heel goed met jullie en hebben jullie het erg naar je zin. Hier ook alles Oke de hele week veel regen gehad. Vandaag zondag 17 januari werden we wakker en er lag sneeuw. Gelukkig niet al te veel net genoeg voor vandaag.