Vientiane, COPE and Caves - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Pamela Schoenmaker - WaarBenJij.nu Vientiane, COPE and Caves - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Pamela Schoenmaker - WaarBenJij.nu

Vientiane, COPE and Caves

Blijf op de hoogte en volg Pamela

22 December 2015 | Laos, Vientiane

Maandag 7 december:
Op naar Vientiane! Na een uur in de bus gezeten te hebben ging de bus stuk. Tuuuuurlijk, typisch weer. De chauffeur probeerde het te maken maar dit wilde niet zo lukken. Na een half uur stopte er een andere bus. Hoopvol keken we of deze (grote) bus leeg was. En dat was hij! Jammer genoeg was deze bus niet bedoeld om ons verder te brengen, de chauffeur wilde alleen proberen of hij ons kon helpen met repareren. Na nog een half uur prutsen kwam er eindelijk vervangend vervoer. Twee minivans. Het probleem hiervan was dat ze amper groot genoeg waren om alle passagiers te herbergen. Opgepropt vervolgden we onze weg naar Vientiane. Gelukkig duurde de rit niet heel lang meer en rond een uur of 2 waren we in Vientiane. Eenmaal daar moesten we natuurlijk weer opzoek naar een Guesthouse. ’s Avonds hebben we niet veel meer gedaan dan douchen, eten en naar de nightmarket.

Dinsdag 8 december:
Vanochtend eerst op zoek naar een ander guesthouse want de huidige beviel niet zo. Toen we eenmaal onze spullen verhuisd hadden hebben we fietsen gehuurd om de stad te bekijken. Eerst zijn we naar het COPE center, Cooperative Orthotic and Prosthetic Enterprise, geweest. Dit is een centrum dat prothesen maakt voor mensen die door de oorlog gewond zijn geraakt. Het was een indrukwekkend museum/informatiecentrum over de gevolgen van de oorlog en het bombarderen van Cambodja. Ook zijn de prothesen tentoongesteld die de mensen gebruikten voordat ze een fatsoenlijke prothese kregen van het centrum. Behoorlijk indrukwekkend.. Na COPE zijn we door gefietst naar een coffeehouse voor lunch en naar de Latioaanse ‘Arc d’triomph’. Dit is een monument die lijkt op de franse Arc d’triomph, gebouwd met beton dat origineel gegeven waren door de Amerikanen voor de bouw van een vliegveld. Heel goed gebruikt dus.. Na deze enerverende dag even een douche genomen en een diner genuttigd. Na een drankje zat de dag er voor ons er op.

Woensdag 9 december:
Met de bus naar Ban Khoun Kham. De rit heeft de hele dag geduurd en bij aankomst hebben we ons avondeten genuttigd en zijn gaan slapen.

Donderdag 10 december:
Op naar de Konglor Cave! In Ban Khoun Kham hebben ze 1 bekende grot die zo’n 7 km lang is, waar je met een boot doorheen kunt varen. Na een wandeltocht van een kwartiertje kwamen we aan bij de grot. Onderweg zijn we nog een ander stelletje tegen gekomen en omdat het klikte wilden we wel met z’n 4e een bootje huren. Jammer genoeg dacht de ticketverkoper hier anders over. Ondanks dat we al onze charmes in de strijd gooiden lukte het ons niet om hem te overtuigen dat er makkelijk 4 personen in de boot konden. We besloten even te wachten tot er andere ‘lonely travelers’ aankwamen zodat we ons bootje konden opvullen. (3 was goedkoper dan 2 ofcourse). Een kwartiertje later kwamen er 2 jongens uit oekraine aanlopen en ze wilde wel delen. Daar gingen we dan in een longtailbootje de donkere grot in. Onderweg was de ‘schipper’steeds water uit het booyje te scheppen, dit gaf me niet echt een veilig gevoel moet ik eerlijk zeggen haha. Halverwege de toer snapte ik wel waarom hij dit deed. In het midden was een soort van laagwater stroompje waar wij uit het bootje moesten stappen en de schipper ons bootje door de stroom moest duwen. Hier kwam weer een hele lading water in de boot. Al met al een super gave ervaring. Door een grote donkere grot varen met alleen onze hoofdlampjes om bij te schijnen. Grote rotspartijen die uit het water komen rijzen en meters brede rotsen boven onze hoofden. Aan het einde hebben we even een korte stop gemaakt vlak bij een dorpje net buiten de rotsen. De weg terug was het zelfde als de heen weg, maar dit maakte de rit niet minder. Wauuuw. Eenmaal uit de grot hebben we gauw geluncht en bepakt met onze spullen de tuctuc gepakt naar Thakeak. Ook deze rit duurde de rest van de dag. Aangekomen in het plaatsje waren we behoorlijk gaar. Na een lekker diner zijn we gauw ons bed ingedoken.