De grens over en kajakken in Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Pamela Schoenmaker - WaarBenJij.nu De grens over en kajakken in Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Pamela Schoenmaker - WaarBenJij.nu

De grens over en kajakken in Laos

Blijf op de hoogte en volg Pamela

22 December 2015 | Laos, Luang Prabang

Vrijdag 27 november:
Na de alle rompslomp bij de grens gehad te hebben waren we dan toch eindelijk in Laos. Het heeft even wat langer geduurd dan verwacht, maar we zijn er! We besloten onze eerste nacht/dag door te brengen in Huay Xai, een klein plaatsje nét over de grens van Laos. Op het eerste opzicht lijkt Laos wel op Thailand. Één groot verschil, ze hebben hier KIP. Dat is de geldeenheid van Laos. En KIP, is groot geld. Dat betekend dat wanneer je pint je briefjes krijgt van 100000, is wel even iets anders dan de Thaise briefjes van 100 bath.. Heel erg wennen dus. Na een hostel gevonden te hebben besloten we ons te goed te doen aan de hier befaamde baguettes, want ja Laos was een Franse kolonie en ze hebben wat achter gelaten haha. Na de lunch besloten we niet veel meer te gaan doen dan lekker uitrusten en ons voorbereiden op de rest van onze reis. Via facebook kreeg ik een berichtje van een ‘oude vriend’ een jongen die we in Thailand hadden ontmoet, die had gelezen dat we in Laos waren. Hij vroeg of we toevallig ook in Huay Xai waren. Wat een toeval! ’s Avonds hebben gelijk maar van dit toeval genoten en zijn we gezellig gaan uiteten en een drankje gedaan.

Zaterdag 28 november:

Na op tijd te zijn opgestaan hebben we de bus gepakt richting Luang Namtha. Een klein plaatsje in het Noorden van Laos. We kwamen daar tegen het einde van de middag aan. Voor ons mooi op tijd om nog wat te zien van het stadje zelf en ons te oriënteren op de activiteiten die in Luang Namtha te doen waren. Uiteindelijk besloten we om een dagje te gaan kajakken door de jungle. In het stadje zelf was een tempel die toch wel een ‘behoorlijke’ wandeling vereiste, waarbij we het laatste stuk bergopwaards moesten. Gelukkig had de tempel een onwijs mooi uitzicht op de stad en was de klim naar boven snel vergeten. Op de terugweg zijn we nog langs een bamboeburg gelopen. Deze brug is er alleen buiten het regenseizoen om, want in het regenseizoen wordt de brug weggeslagen door het vele water in de rivier. Het is verbazingwekkend om te zien dat mensen rustig met een gangetje van 20 km p./u over het wankelende, krakende bamboebruggetje heen sjezen. Nou mij niet gezien! Na de wandeling even gauw gedocht en op de avondmarkt wat gegeten.

Zondag 29 november:
Kajakken! Na vlug aangekleed en ontbeten te hebben gingen we op weg naar pickup. Tegen ons hadden ze gezegd dat we rond 08:30 daar moesten zijn. Toen er om 08:45 nog wat toeristen aan kwamen lopen, maar geen gids o.i.d. vroegen we hen hoe laat zij er moesten zijn.. 09:00. Oké, dezelfde trip maar verschillende tijden? Begint goed! Maar om 09:00 vertrokken we dan ook daadwerkelijk met de kajakken vastgebonden op het dak. 1e stop, de morningmarket, hier zouden ze eten voor ons halen voor de lunch. Na zo’n 20 minuten waren we aangekomen bij het startpunt van het kajakken. Máár, de guide moest nog mensen wegbrengen die niet met ons gingen kajakken. Of we even wilden wachten. Natuuuuuurlijk.. dat ‘even’ duurde zo ongeveer anderhalf uur. Niet leuk! Puntje bij paaltje had hij weer andere mensen opgehaald en wat bleek, hadden we ineens te weinig kajaks! Dan maar met z’n 3e opgepropt in het bootje. Oh, en nog wat, er waren zelfs niet genoeg fatsoenlijke peddels.. TOP! Eindelijk konden we van start. 3 van de kajaks schoten vooruit, enthousiast peddelden we de rivier af. Toen we achterom keken bleek één van de kajaks niet zo snel vooruit te komen omdat er een pedel te weinig was. Alsof we nog niet genoeg hadden gewacht haha. Maar goed, het uitzicht was prachtig en het kajakken was super leuk! Tegen 2u begon iedereen wel honger te krijgen en na een stop bij een klein dorpje besloten we een plekje te zoeken voor de lunch. De guide bleek erg handig te zijn. Na een vuurtje te hebben gestookt maakte hij de vers meegebrachte vissen schoon (die leefden nog toen we van de morningmarket kwamen!). Na de vissen waren de eieren aan de beurt, die hij kapot maakte en in een, van bananenbladeren gefabriceerde, pan deed. Na een half uurtje hadden we een heerlijk uitgebreide lunch met verse ingrediënten van de morningmarket die bestond uit vis, eieren, ‘groentes’, curry van pompoen, tomatencurry en sticky rijst. Daarna zijn we weer verder gegaan met de kajaks. We waren nog lang niet bij het einde van de ‘route’, maar omdat het snel donker zou worden besloten we om bij een dorpje aan de rivier te stoppen en ons daar te laten ophalen. Maar dat stoppen had nogal wat voeten in de aarde! Voor dat we op deze plek kwamen stonden ons nog 2 lastige stroomversnellingen te wachten. De eerste haalde onze kajak zonder kleerscheuren, maar dan konden de mensen in de andere kajak niet zeggen. Ze knalden tegen de grote rots in het midden aan en de kajak sloeg om. Gelukkig hadden ze zelf  niks! Een ander gelukje, al hun spullen hebben ze uit het water kunnen vissen. Bij de tweede stroomversnelling hadden wij minder geluk. Voor ons kwam er een kajak vast te zitten waardoor we van onze vooraf bedachte route moesten afwijken en wij ook vast kwamen te zitten! HELP! Na veel geploeter, gezamenlijk geduw en gesjor kwamen we dan eindelijk los. Gelukkig sloeg de kajak niet om haha. Veilig en wel aangekomen in het dorpje werd er snel een vuurtje gestookt zodat we ons konden opwarmen, want het was inmiddels donker geworden en de temperatuur daalt dan drastisch. Heerlijk zo’n dagje op het water! Hahah.